PENYERTAAN ADALAH TERBUKA KEPADA SEMUA (LELAKI & PEREMPUAN) TERMASUKLAH KEPADA PELAJAR SELURUH UNIVERSITI DI MALAYSIA
Kempen bro MC 2 telah bermula.Fakulti dan Kolej adalah sasaran kami.Nantikan kami mengetuk setiap pintu kegelisahan ANDA.Berminat tapi tiada masa untuk sms kepada kami?Pendaftaran boleh dilakukan terus disana.Masih banyak kekosongan untuk ANDA isi!Jangan tunggu lagi!Daftar sekarang!
Brotherhood of Muslim Camping 2010 kali ke-2
Tarikh
: 5 Februari 2010 - 7 Februari 2010
Tempat :Janda Baik , Pahang
Setiap penyertaan disertakan dengan sijil

Saturday, October 17, 2009

Musibah Padang: Tazkirah daripada Allah


HAMPIR dua minggu berlalu namun memori hitam di sebalik bencana tragis gempa bumi berkekuatan 7.9 pada skala Ricther yang memusnahkan bumi Minang Padang, Pariaman Sumatera Barat, Indonesia pasca musibah pada 30 September 2009 seolah-olah sukar dilupakan.Gempa bumi yang berlaku bukan sahaja meragut nyawa, memusnahkan harta benda, malah mengundang kesengsaraan umat Islam yang tidak dapat digambarkan melalui luahan perasaan.Mungkinkah masih wujud ruang dan peluang, bagi mengembalikan jati diri umat Islam lainnya sebagai seorang Muslim, bermuhasabah diri dan bersikap empati serta simpati terhadap nasib masyarakat Padang?

Sabda Rasulullah SAW: Sesiapa yang melepaskan satu kesusahan seorang mukmin, nescaya Allah SWT akan melepaskan darinya satu kesusahan pada hari kiamat. Sesiapa yang memudahkan urusan orang lain, nescaya Allah SWT akan memudahkan urusannya di dunia dan di akhirat. Sesiapa yang menutup keaiban seorang muslim nescaya Allah SWT akan menutup keaibannya di dunia dan di akhirat kelak. Allah SWT sentiasa menolong hamba-Nya selama hamba-Nya itu menolong saudaranya. (riwayat Muslim)

Namun bagi sebahagian umat Islam yang telah kehilangan gagasan dan pola pemikiran Islam yang sebenar dan produktif, tatkala mendengar permasalahan baru perasaan mereka nyata tidak tersentuh, nurani mereka tidak terusik terhadap musibah dan bencana yang menimpa saudara mereka iaitu umat Islam sendiri.
Mereka bagai kehilangan penyertaan untuk memberi bantuan. Adakalanya tidak memberi perhatian sama ada dalam bentuk sumbangan kemanusiaan seperti derma kilat, bantuan makanan, pakaian atau mendoakan kesejahteraan mangsa musibah.

Terpaterikah di dalam sanubari mereka akan sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: Tidak sempurna iman seseorang daripada kamu sehingga dia mencintai saudaranya seperti mana dia mencintai dirinya sendiri. (riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Oleh sebab itu,marilah sama-sama kita kuatkan ukhwah sesama Muslim supaya kita akan lebih peka dan merasa perasaan saudara kita samada sedih,sakit,gembira dan sebagainya.
JOM JOIN BRO-MC.

0 comments:

Post a Comment

Penyertaan terbuka kepada semua mahasiswa Universiti Malaya dan juga kepada mahasiswa kampus lain.Lebih ramai,lebih bagus.Pengalaman dapat,ilmu pun dapat dan ukhuwah terikat
Pendaftaran untuk bro MC 2 dibuka sekarang sehingga 21 November 2009.Anda boleh berhubung dengan :
1. Kamilin (Pengarah) 014-8390849
2. Ain (Tim.pengarah)013-9139594
3. Munirah (Perhubungan awam) 013-9659075
4. Safwan (Perhubungan awam) 014-8408219

Sms nama,fakulti,alamat semasa,ic,no matrik anda atau emel ke BoMC09@gmail.com

  © Blogger template PingooIgloo by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP